24. elokuuta 2011

Oma kantani asiaan

Huumeet, alkoholi.

Olen päättänyt lopettaa tai vähentää aivan minimiin alkoholin käytön.
Kuten kirjoitin facebookissa:

"Aijon lopettaa kokonaan alkoholin käytön. Pyöriny pitkään mielessä ja kyllä se olis tehtävä nyt, ainakin vähennettävä ihan minimiin. Elämässä on paljon muutakin tekemistä, enkä muutenkaan aijo olla yks niistä koiranomistajista, jotka kävelyttää isoa koiraa tuhannenperseen humalassa ja möykkää niin että puoli suomea kuulee."

Haluaisin jonain päivänä poliisikouluun, luultavasti vuosien päästä vasta, mikäli tulee koskaan olemaan mahdollista.
Lääkärini sanoi jo monta kuukautta sitten että alkoholi täytyis lopettaa, koska se voi hyvin hidastaa mun kuntoutumista takas työelämään. Jos tästä voi kuntoutua, on sekin vaakalaudalla.

(Uudemmille lukijoille: Mulla on sairaus, jonka takia olen eläkkeellä)

Mä en halua, enkä suostu enää katsomaan sivusta kun fiksut, nuoret ihmiset tuhoaa hyvän elämänsä ja terveytensä vapaaehtoisesti. Tulevaisuudensuunnitelmia ei ole, muuta kuin seuraava viikonloppu joka on pyhitetty taas juomiselle.
Mä oon nähnyt sen monta kertaa kun on vaan pistetty oma elämä paskaksi, alkoholilla ja huumeilla.

Itse käytin alkoholia n.3kk välein kerran, silloin yleensä "yli itseni"
En tupakoi.

Tuossa kerroin oman kantani eräälle hyvin lapselliselle, 22vuotiaalle, joka tietenkin suuttui asiasta.
Haluan elämääni ihmisiä, joiden päiviä ei määrä alkoholi tai biletys. Ihmisiä, joilla on tulevaisuudensuunnitelmia ja itse tulevaisuus.
En halua olla elämäänsä tuhlaavien ihmisten kanssa missään tekemisissä, en viitsi katsoa sellasta tappoa.





 Huumeisiin mun kanta on ollut täysin kielteinen siitä asti kun katsoin vanhan ystäväni tekevän hidasta itsemurhaa niillä.
Katoin tämän vielä toisen kerran vierestä toisen ihmisen kohdalla.
Kumpikaan ei koskaan halunnut kenenkään neuvoja eikä oikeaa apua kun sitä tarjottiin.
Toinen heistä kuoli vuonna 2007.

Sitten ihmiset ihmettelee miksen esimerkiksi polta pilveä, käytä kannabista? Sehän on normaalia. ANTEEKS MITÄ?



Huumausaineeton, ja vitun ylpeä siitä!



Jos alkoholi edes mitenkään vaikeuttaa mun mahdollista paluuta työelämään, oon ihan sen lopettamisen puolesta.

Juoda saa - terveellä kohtuudella.
Huumeita? Ei ikinä.





Tän tekstin piti olla tosi hieno kun mietin miten sen muotoilen, mutta aina kun aloitan kaikki vaan menee sekasin.

Toivosin että muutkin ottais tän esimerkin itelleen, niinkun minäkin tämän ajatuksen raittiilta ystävältäni, joka kärsii samasta sairaudesta, mutta on saanut elämällään jo paljon hienoa aikaiseksi - toisin kun minä.
Lähipäivinä on näyttäny pimeeltä ja vaan pimenee joka aamu.
Pahoittelen päivitystaukoa, mun elämässä on vaan ollu jotain tosi raskasta meneillään ja musta ei oo päivittäjäks nyt.
Yritän vaan löytää tietäni jonnekin, koska mun elämässä ei tällähetkellä oo mikään kohdillaan.

14 kommenttia:

  1. Mua on aina katottu kieroon ja ihmetelty kun oon sanonu etten oo koskaan polttanu pilven pilveä saati käyttäny mitään muitakaan huumeita...

    VastaaPoista
  2. Itsekään en ole koskaan kokeillut huumeita ja monet ihmettelevät sitä, koska tykkään käydä ulkona ja pitää hauskaa kavereiden kanssa. Vastustan huumeita henkeen ja vereen, enkä ymmärrä mikä saa ihmisen sille tielle. Koko elämä pyörii vain huumeiden ympärillä, ei tavoitteita, ei tulevaisuutta, ei haaveita, ei mitään. Ymmärrän hyvin, jos tuollaisia ihmisiä ei halua lähipiiriinsä. Itse olen samoilla linjoilla. Kännissä voi silloin tällöin olla, mutta ei sen tarvitse olla koko elämän sisältö.

    VastaaPoista
  3. tsemppiä sulle ton päätöksen kanssa! (: oon kanssa nähnyt vierestä tota aineista, kylläkin vahvoista lääkkeistä, riippuvuutta ihan liian läheltä ja kanta kaikenmaailman mömmöihin on hyvin kielteinen. so go lita!

    VastaaPoista
  4. Omasta mielestä huumeenkäyttäjät, oli sitten kuinka mietoja tahansa, on ollu ihan täysiä luusereita. Jostain syystä kouluja kiertäneitten "elämä on parasta huumetta" -tyypit sai tehtyä muhun lähtemättömän vaikutuksen. Alkoholin juomista olen sinällänsä vähentänyt, etten enää "tissuttele" sitä yhtä-kahta viikolla, mutta sen sijaan syylistyn tuohon viikonloppu-nollaukseen. En kylläkään suunnittele sitä mitenkään etukäteen tai hehkuttele sitä, enkä ikinä vedä yli koska inhoan puklausta yli kaiken. :D

    VastaaPoista
  5. Mulla on ihan samanlaisia fiiliksiä tällä hetkellä..

    VastaaPoista
  6. Oon ite ihan samoilla linjoilla ja ihmetelly kun nykyää tuntuu ettei ilman alkoholia ihmisillä tunnu voivan olla hauskaa. Ite en oo koskaa kokeillu huumeita enkä tuu kokeilee ja kännissäkin olen ollut vain jonkun 5 kertaa elämässäni vaikka nuori vielä olenkin mutta kuitenkin tuo määrä on tosi vähäinen ikäisiini verrattuna. En ymmärrä ihmisten intoa että joka viikonloppu ryyppään ja ihmetellen lukiossa katselen kun monet ryyppää viikollakin :O Mitä ihmettä oikeasti??
    Eli asia tekstiä ja kannustan kans tuota kantaa koska itsekkin olen tuota mieltä asiasta :)

    VastaaPoista
  7. Mulla oli lähipiirissä ihminen, joka valitettavasti nuoressa iässä huonon seuran kautta joutui kosketuksiin huumeiden kanssa ja niistä tuli lopulta osa arkea. Vastustan yleistystä "kaikki narkkarit ovat perseestä ja voisivat tappaa itsensä saman tien." Kyseinen ihminen oli hyväsydäminen, ja ikävä on edelleen ihan helvetin kova. Hän oli terävä päästään ja hauska, mutta jokainen tekee joskus vääriä päätöksiä, toiset vain isompia. En ole itse ikinä kokeillut huumeita, en edes polttanut sitä ah-niin-ihkua pilveä. Tämä huumeita käyttävä läheinen ei myöskään kannustanut ketään siihen vaan yritti itsekin päästä irti (eikä kyseessä tosiaan ollut mikään "mieto" kama.) Hän kuitenkin kuoli yllättäen huumeisiin liittymättömistä syistä. Moni mielestään nerokas kusipää keksi tässä vaiheessa päästää ilmoille lausahduksia kuten "sen siitä saa, tervemenoa vaan, ei tollasia täällä kaivata." Teki sureville läheisille niin vitun hyvän mielen, kiva kun ihmisillä on sitä empatiaa...
    Varmuuden vuoksi jotta kukaan ei käsittäisi edellä olevaa tekstiä väärin: minä EN tue huumeiden käyttöä millään tavalla. En käytä niitä itse, enkä katso hyvällä sitä kun tuttavat nykyään hehkuttavat pilven polttelua. En näe syytä miksi ihmisen pitäisi satuttaa läheisiään tappamalla itseään hitaasti. Toisinaan mietityttää kuitenkin huumeiden vastainen tekopyhäily, kun samalla vedetään maanantai-illan toista viinapullollista ja tapellaan puolison kanssa.

    Mutta varsinainen asia joka piti sanoa: rispektiä! :D Oma alkoholinkäyttöni on sitä "muutaman kerran vuodessa"-tasoa, ja aina vain vähentymään päin kun tuo joka viikonloppuinen juhliminen ei vain ole minun juttuni.
    Viime aikoina on kyrsinyt se, että jotkut lemmikinomistajat yrittävät saada mua hoitamaan heidän elukoitaan sillä välin kun he lähtevät viettämään ryyppyputkea. Ok, kyllä mä pari kertaa vuodessa niitä voin hoitaa, onhan kesälläkin tietysti kiva käydä festareilla tms. Kun niitä pyyntöjä alkaakin kuulua useamman kerran kuukaudessa, niin sitten pyydän henkilöä jo harkitsemaan, että kannattiko niitä lemmikkejä hankkia lainkaan. Jos se koira, kissa, marsu tai papukaija otetaan niin kyllä siitä sitten saatana täytyy huoltakin pitää!
    Jopas tuli romaani. Asia kosketti läheltä monin puolin :D

    VastaaPoista
  8. En ole koskaan käyttänyt huumeita, juon silloin kun huvittaa jos sattuu olemaan sekä aikaa että rahaa siihen käsillä. Mun mielestä nämä asiat on kuitenkin jokaisen henkilökohtaisia asioita, mutta sanon tämän: kun kyseessä on nautintoaine se tarkoittaa mielestäni sitä että nautinnollisessa tilanteessa harkiten poltettu piipullinen, nautittu absinttilasillinen tms. on ok. Se, että et pysty nauttimaan mistään ilman kyseistä päidettä ei ole ok. Kohtuus kaikessa.

    VastaaPoista
  9. Mie en ole ikinä polttanut pilveä ja olen kyllä ihan ylpeä. Tupakkaa poltan kyllä, mutta se onkin ainut pahe. Alkoholia en juo ja miulla on ihan hauskaa ilmankin. Paitsi silloin, kun humalassa olevat ihmiset yrittävät tyrkyttää sitä alkomahoolia ja väittävät, että eihän sulla voi olla yhtään kivaa. NO EI ENÄÄ SIINÄ VAIHEESSA OLEKKAAN.
    Mie vietän viikonloput mieluummin kihlatun kainalossa tai jotain kivaa tehden selvinpäin sekä pe, la että su, eikä kärsien krapulasta jonain/joinain päivinä..
    Valitettavaa on, että muutamat "tutut" ovat joko alkoholin tai huumeiden takia kuolleet, ei alkoholiin tai huumeisiin, vaan esim. prätkällä hurjastellessa tai junan alle hypätessä.
    Ikävintä on, että joskus yläasteella yms. nämä henkilöt olivat mukavia, iloisia ja kavereitani..

    VastaaPoista
  10. Mä olen myös niin huumeita vastaan kuin vaan ihminen voi olla. Mä en vaan voi sietää edes pilvenpolttoa. Mun entinen poikaystävä tukehtui kamapäissään omaan oksennukseensa (ei kyllä oltu silloin oltu yhdessä enää vuosiin).

    Tuota juomisen lopettamista mäkin olen yrittänyt, mutta enpä ole vielä onnistunut :D Mä kun en ole yli 3 vuoteen juonut mitään överikännejä ja se mun juominen rajoittuu joka kerta sellaseen hiprakkaan (eipä 4 siiderillä sen hassumpaa kuntoa saadakaan). Mutta silti mä haluaisin luopua juomisesta kokonaan, se vaan on hankalaa kun kavereita näkee vaan silloin kun ne on juomassa. Enkä mä ole (vielä) tarpeeksi vahva että jaksaisin istua baarissa selvinpäin.
    Tupakkalakossa sentään olen tällä hetkellä ja nyt olen ollut melkein kaksi viikkoa polttamatta, ellei lasketa pientä retkahdusta joka tapahtui lauantaina mut onneks silloinkin poltin vaan 2 tupakkaa :D

    VastaaPoista
  11. Kiitos kaikille ihanista kommenteista, herätti näköjään monessa paljon tunteita ja vastailen nyt ihmisille yhteen viestiin :)

    Myönnän ongelman siinä kohtaa, että niin moni kaveri käyttää tosi reilusti alkoholia ja voi olla todella hankalaa elää heidän kanssaan ilman alkoholia.
    Yritin yhdessä kohtaa lopettaa juomisen laihdutusmielessä, mutta siitä ei tullut mitään.
    En tiedä kuinka hyvin pysyn lupauksessani, mutta mun juominen on yleensäkin ollut harvaa muihin nähden.

    Vietän itsekin mieluiten aikaa rakkaan vieressä, hyvän ruoan ja limpparin kanssa, nauttien eläinperheestäni :) ♥

    Aihe koskettaa mua henkilökohtaisesti kun oon jo kaksi kertaa katsonut mun ystävien tuhoavan elämänsä, yksi kuolemaan asti. Nyt on kolmas todella todella läheinen sekaantunut asiaan, hänestä voin sanoa että hän on typerä ja vastuuton.

    Luojankiitos oma puoliso on fiksu, tervejärkinen eikä myöskään millään tavalla huumausaine-positiivinen.

    VastaaPoista
  12. Nostan hattua! Itsekin pitäisi tuumata tuon alkon vähentämistä, nykyään kuluu liian monta arvokasta hetkeä joko känniin tai krapulaan.

    VastaaPoista
  13. mä haluan kertoa oman mielipiteeni tähän asiaan, ehkä vähän karkeesti vaikka tarkotus ei ole, mutta kannattaa ottaa asioista kuitenkin selvää, itse ihmettelen suuresti että miksei kannabis ole laillista ja alkoholi laitonta? alkoholiin kuolee vuosittain tuhansia ihmisiä suomessa, kun taas kannabikseen ei ole koskaan kuollut ketään koska sitä ei voi ottaa yliannostusta (ellei kilon säkki putoa päällesi korkealta ja kovaa). Alkoholi lisää hirveesti väkivaltaa mitä tässä maassa on jo tarpeeksi muutenkin. mielummin sellanen isä joka pössyttelee himassa ja syö karkkia ja kattoo leffaa kun sellanen joka juo viinaksia ja riehuu.... että näin, kannatan tutkimusten lukemista! :) en hyväksy huumeita, mutta itse en oikeen huumeeksi tuota laske, vaan alkoholin pikemminkin.. :D

    VastaaPoista
  14. \,,/ ... Eksyin blogiisi tänään ja luin samantien tänne saakka. Olet asiallinen nainen !

    VastaaPoista